איך לגייס את התקציבאי הכי מתאים?

או את הקופירייטר, המעצב, מנהל הדיגיטל או הפלנר הכי מתאים לתפקיד ולמשרד?



מי לא מכיר את השאלות הללו בראיונות עבודה: "מהן 3 התכונות החיוביות שלך?",
"מהן 3 התכונות השליליות שלך?", "אם היית חיה – איזו חיה היית?", "מי היה יהושע
לייבוביץ' (או שאלת ידע כללי/חידה אחרת)?", "אילו הבוס שלך היה פה – מה
הוא היה אומר עליך?", "מה היית עושה אילו (תיאור מצב)", "מדוע שנבחר דווקא
בך?", "כמה קיבלת בפסיכומטרי?" ועוד...

אם אתה כמראיין שואל אפילו שאלה אחת מבין השאלות שהוזכרו, זה אומר
שאתה מנהל את הראיון באמצעות שאלות נדושות וחסרות תועלת.


מעבר לכך שהמועמדים מגיעים היום לראיונות מוכנים מאי פעם (חיפוש באינטרנט, הכנה במכון מיון) ומציגים את עצמם כפי שהם היו רוצים ולא כפי שהם באמת, ההתרשמות שלך כמראיין אינה אפקטיבית, והתרשמות שכזו עשויה להוביל להחלטה שגויה שתעלה לארגון הרבה כסף מצד אחד, ותסכול מצד העובדים הקיימים מצד שני.


כיצד אפשר לראיין את המועמד כדי שההתרשמות תהיה נכונה, בעלת תוקף ניבוי ואפקטיבית?

מחקרים רבים שנעשו במהלך יותר מ-20 השנים האחרונות מדגימים כיצד ראיון התנהגותי מובנה הינו הכלי המוביל מבחינת תוקף ניבוי. ראיון התנהגותי מובנה שיערך למועמד הבא שלך לתפקיד תקציבאי, יאפשר לך כמראיין להסיק מסקנות מבוססות עובדתית לגבי תפקודו העתידי של המועמד. השימוש בראיון התנהגותי מחזק בצורה חד-משמעית את יכולתם של מנהלים לראיין באופן מקצועי, ולנבא בצורה אפקטיבית את הצלחת המועמדים בארגון.

ראיון התנהגותי מובנה מאפשר למראיין לא לסמוך רק על תחושות בטן ואינטואיציה, אלא להישען על מידע שנמצא מחקרית כבעל תוקף ניבוי גבוה לגבי יכולתו של המועמד להצליח בתפקיד ובארגון.

ראיון התנהגותי הינו ראיון הבוחן את התנהגות המועמד בעבר בסיטואציות שונות.

הנחת הבסיס שעומדת מאחורי השימוש בראיון ההתנהגותי היא שבחינה מעמיקה של התנהגויות המועמד בעבר תנבא בצורה הטובה ביותר את התנהגותו בעתיד.

ראיון התנהגותי מובנה הוא ראיון אישי, ישיר, המבוסס על איסוף מידע אודות אופן ההתמודדות וההתנהלות האישית של המועמד כעובד וכאדם עם מצבי שטח אליהם נדרש מקצועית בתפקידיו הקודמים מבחינת התנהגות, מיומנויות, כישורים, תכונות על מנת לנבא מתוכם את יכולות התאמתו למצבי התנהגות הנדרשים למשרה הספציפית.

לדוגמה, לתקציבאי במשרד פרסום נדרשת יכולת גבוהה בניהול מספר רב של פרוייקטים במקביל בתנאי לחץ, רמת שירותיות גבוהה, יכולת עבודת צוות ואהבה גדולה למקצוע.

כאשר אני מחפשת תקציבאי לאחד מלקוחותיי, אני מבקשת לשמוע מהמועמד דוגמאות למקרים בהם נדרשה ממנו יכולת ניהול של מספר פרוייקטים במקביל בתנאי לחץ או משבר שבו נתקל ולשמוע כיצד פתר אותו. אבקש ממנו להוביל אותי בכל דוגמה ספציפית בשלבים השונים שהוא עבר ולהבין כיצד ניתח כל מצב, מה המסקנות שהסיק, מה המידע שהיה לו, איך פעל לפיו, מה היה לו קל בתהליך ואילו חלקים היו לו קשים יותר, מה לדעתו יכול היה לשפר בתהליך וכו'. המיקוד של השאלות יהיה בדוגמה הספציפית ובתיאור התנהגות בעבר, ולא בשאלות היפותטיות שונות. 

אף אחד מאתנו לא נולד כמראיין מקצועי. זה לא כשרון מולד. כדי לראיין באופן מקצועי יש לעבור סדנת הכשרה. גם אני הוכשרתי במספר סדנאות עד שלמדתי לראיין נכון. באמצעות סדנת הכשרה קצרה המותאמת למשרדי פרסום (מספר שעות בלבד), מקבלים המנהלים מקצועיים את כל הכלים המאפשרים להם לקבל החלטות באופן אפקטיבי. הסדנה מעניקה למנהלים המשתתפים בה כלים לשימוש בצורה פשוטה יחסית, על בסיס עובדות ולא רק על בסיס תחושת בטן, ואפשרות לנבא בתוקף ניבוי גבוה את יכולת התפקוד של המועמדים שייקלטו לארגון.

השיטה פרקטית וניתנת ליישום מיידי, והיא מאפשרת למראיינים לראיין ראיון עומק בצורה זורמת ונעימה – כמעט כמו שיחה עם חבר, עם יתרון משמעותי: מגלים בה את כל הסודות החשובים למעסיק העתידי. גם את אלה שהמועמד לא תמיד רוצה לחשוף...

הסדנה מותאמת למנהלים (זוטרים ובכירים) ולבעלי תפקידים בענף הפרסום, ונבנתה בהתאמה לכל משרה במשרד פרסום. במהלך הסדנה יקבלו המשתתפים את הכלים הנכונים לניהול ראיון התנהגותי מקצועי, ויוכלו לעשות בכלים אלה שימוש מיידי. כבר לאחר הסדנה ניתן לחזור למשרד וליישם בצורה מיידית את שיטת הראיון.

הסדנה כוללת תרגול מעשי הנעשה בקבוצות קטנות, מה שמאפשר לכל משתתף לראיין, להתראיין ו/או לצפות בראיון.

לתיאום סדנת הכשרה לניהול ראיון מקצועי, אני מזמינה אותך לפנות אליי באופן ישיר ולעשות את הצעד הראשון כדי לחסוך את טעות הגיוס הבאה בארגון שלך. טעות גיוס אחת עולה יותר מכמה וכמה סדנאות הכשרה.
 
בברכה,
דפנה טלר