המיתון כהזדמנות למציאת העובד המצטיין

 

תקופת המיתון היא לרוב תקופה קשה מבחינה כלכלית. גם למעסיק וגם למועסק
(או "מובטל", כי יש מיתון).
 
בשמה השני, ידועה תקופת המיתון כתקופת האטה במשק; וכשמה כן היא, הכל
נעשה לאט ובזהירות: פחות עבודה, פחות רווחים, פחות השקעות, פחות תקציבים
ופחות עובדים.


מכיוון שבענף הפרסום העלות העיקרית בהוצאות המעסיק הינה המשאב האנושי
(להוציא רכישת מדיה), רוב משרדי הפרסום מקצצים בכוח אדם בתקופת מיתון.
אם ע"י ביטול תקנים לחלוטין ואם ע"י שימוש בפרילנסרים מתמחים לפרוייקטים קצרי מועד. 

 
אבל אפשר לנסות להסתכל על חצי הכוס המלאה (טוב, אולי אין שם חצי כוס, אולי רק רבע כוס מלאה, אבל עדיין...): חלק מהעובדים המפוטרים הינם עובדים טובים. טובים מאוד אפילו: מוכשרים, יצירתיים, בעלי מוסר עבודה גבוה, לויאליים, אמביציוזיים ועוד. אלא שלמעסיק אין ברירה ועקב המצב שבו נמצאת החברה שלו הוא נאלץ לפטר. גם את הטובים ביותר.


אז מה הטוב בזה? איפה חצי/רבע הכוס המלאה?
למעסיק המתחרה כמובן!
תקופת המיתון יכולה להוות קרקע פורייה לבחינת העובדים בארגון לעומת אותם עובדים מצוינים שפוטרו או חוששים למקומם במקום עבודתם הנוכחי עקב המיתון. עובדים, שבמצב של שגשוג כלכלי, לא היו מוצאים עצמם מחוסרי עבודה. אותם כדאי למעסיק למצוא! זה הזמן של בעל העסק להחליף עובדים בינוניים בעובדים מוכשרים ומוצלחים יותר שנמצאים היום בשוק או פוזלים לכיוונו. לפעמים אפילו במחיר זול יותר (אם כי לא לאורך זמן, שכן כאשר מצב המשק ישתנה, הוא יצטרך להעלות להם את השכר, כדי שלא יתפתו להצעות רווחיות יותר).
 
בתקופת שגשוג כלכלי לא קל למצוא עובדים מצטיינים. יש להם הרבה הצעות, הם דורשים שכר גבוה ותנאים נלווים, דורשים קידום תוך פרק זמן קצר יחסית או ממהרים לעבור לתפקיד הבא בחברה אחרת, לפעמים יוצרים תחושה שהם "עושים טובה" שבאו לעבוד ועוד. דווקא תקופת המיתון יכולה לעזור למעסיק למצוא עובד טוב יותר, מקצועי יותר ואולי אפילו זול יותר (למרות שרוב המעסיקים נוקטים מיידית בשיטת קיצוץ השכר הגלובלי בעת מיתון).
 
בנוסף, ענף הפרסום ידוע כענף שבו יש הרבה מאוד עצמאיים (פרילנסרים), בעיקר בתחומי ההתמחות הבאים: קופרייטרים, מעצבים, ארט-דירקטורים ופלנרים. אחד המאפיינים העיקריים של הפרילנסרים הוא שהם מאוד מנוסים ומקצועיים, אך דורשים שכר גבוה עבור הזמן שלהם. בתקופת מיתון יש פחות עבודה בשוק וכך גם להם, ולכן הם מוכנים לעבוד באופן קבוע, אם במשרה מלאה או חלקית, בשכר מופחת באופן משמעותי.
  
אלא שכאן מתעוררות בעיות אחרות:
איך אני (כמעסיק) מוצא את אותם עובדים מוכשרים ומוצלחים?
איך אוכל לדעת שאני לא "תחנה בדרך" עבורם, או התפשרות "עד יעבור זעם"? 

בדיוק לשם כך קיימות חברות השמה מקצועיות ומתמחות. פנייה לחברת השמה מקצועית המתמחה בענף הפרסום יכולה לחסוך זמן, אנרגיה ומשאבים מיותרים. בתקופת מיתון כלכלי לא מומלץ למעסיק לפרסם מודעת דרושים באופן עצמאי, כי בזמן זה על כל מודעה יש יותר ויותר פונים והזמן הכרוך בסינון ומיון קורות החיים הוא רב מידי. חברת השמה מקצועית תדע לאתר את המועמדים המצטיינים שמתאימים לתפקיד, ולדעת לבחון ולבדוק את רמת המוטיבציה שלהם ביחס לארגון ולתפקיד. חברת השמה מקצועית יודעת להתאים את העובד הן מבחינת כישוריו המקצועיים והן מבחינת התאמתו האישית לערכים החברתיים של הארגון. היא תדע למצוא את אותו עובד מצטיין שיכול לעשות עבודה טובה יותר עבור המעסיק, במקום אותו עובד בינוני שאותו כדאי להחליף, ואולי אפילו בפחות כסף.