בענף חברות ההשמה, כמו בכל ענף, יש חברות טובות יותר וטובות פחות.
 
איכותה של חברת השמה נמדדת בשלושה פרמטרים עיקריים:
איכות המועמדים שהיא שולחת (התאמתם לתפקיד, רמת מוטיבציה שלהם,
משך עבודתם בארגון).
השירות שהיא מעניקה ללקוחותיה (הארגונים המחפשים עובדים).
השירות שהיא מעניקה למועמדים שלה.

 
בדרך כלל, חברות ההשמה זוכרות היטב לבצע את סעיף 2, לרוב מבצעות את
סעיף 1 (אחרת לא היה צידוק לקיומן), אולם את סעיף 3 הן שוכחות לחלוטין.
אם המועמד לא מצטייר בעיניהן כ"רווחי" הן לא כמעט שלא מתייחסות אליו
במקרה הטוב, או מתייחסות בזלזול, במקרה הפחות טוב.
דוגמה נפוצה לכך היא, זימון מועמד לראיון "כללי" על מנת להכיר אותו, כשאין בידי חברת ההשמה אף לא משרה אחת רלוונטית להציע לו. הסיבה העיקרית לפעולה זו, היא הבטחון שרוצה חברת ההשמה להבטיח לעצמה, לפיו במידה שתכנס משרה מתאימה, תוכל החברה לשלוח את קורות החיים של המועמד באופן מיידי, ובכך להבטיח שהמועמד הוא מועמד "שלה" ולא של אף חברת השמה אחריה אליה פנה המועמד בעבר או במקביל.
 
כפועל יוצא מכך, הרבה מאוד מועמדים מתייחסים אף הם לחברת ההשמה באופן מזלזל משהו. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר ביחס שלהם כלפי המראיין. מן תחושה שהם "עושים טובה" שהם בכלל הגיעו לראיון. תחושה שנוצרה כנראה מנסיון העבר, והתגבשה בקרבם שאת המשרה הקרובה כנראה לא ימצאו דרך חברת ההשמה. מצד שני, מכיוון שאין למועמדים ממש מה להפסיד, ואולי במקרה כן ייצא משהו – הם מגיעים לראיון.
בשלב הבא, ניתן לראות את הזלזול שלהם כבר בהופעתם החיצונית; לבושים בצורה מרושלת, לעיתים מוזנחת. לא מסתרקים, לא מאופרות (נשים), נראה כאילו נשלפן בלית ברירה מעיסוקם הפרטי בביתם.
את הראיון הם עורכים במן תחושה של "עוד פעם לספר על עצמי? כבר קצת נמאס לי...", שמות וטלפונים של ממליצים הם לא תמיד מביאים איתם, ויש כאלה שגם טוענים שקורות החיים שבידי לא מעודכנים, וישלחו לי במייל את המעודכנים.
אבל אני הכי אוהבת את אלה ששולחים את קורות החיים שלהם ובכלל לא זוכרים ששלחו לא לחברה ולא לתפקיד הספציפי. מה שנקרא: שלחתי לכל המשרות הפתוחות הקיימות. גם זה מלמד על זלזול. כי אם זו היתה באמת משרת חלומותיך – היית זוכר מיד למי ולאן שלחת את קורות החיים שלך.
 
למה לי להתייחס לחברת השמה בצורה רצינית?
ראיון בחברת השמה חשוב לא פחות (ואולי אפילו יותר) מאשר ראיון אצל המעסיק.
חברת השמה משמשת כפתח למספר גדול של משרות רלוונטיות; בראיון אחד מוצלח יכול המועמד להרוויח הפנייה ל-3-4 משרות !!! החברה גם יכולה לייעץ למועמד מה התפקיד המתאים לו, איך לשפר את קורות החיים על מנת לקבל יותר תגובות ממעסיקים פוטנציאליים, מה לומר בראיון העבודה, כיצד להציג את עצמו ועוד.
 
כאשר קורות החיים של המועמד מגיעים מחברת השמה – ההתייחסות תהיה שונה; מכובדת יותר ורצינית יותר. מכיוון שקורות החיים והמועמד עברו סינון מקצועי ע"י אותה חברת השמה, יעדיף המעסיק הפוטנציאלי לזמן לראיונות את מי שהומלץ כבר ע"י גורם מקצועי אחר (שהרי זו הסיבה שהוא משלם לחברת ההשמה את עמלתה).
 

מנסיוני, כבעלת חברת השמה, אני יכולה לומר שלא אחת קורה שהמועמד שולח בעצמו, באופן ישיר, קורות חיים לתפקיד מסוים ואינו נענה. לעומת זאת, כשקורות החיים של אותו מועמד מגיעים מחברת השמה, כולל חוות דעת מקצועית - הדגש על אותו מועמד הוא פי כמה וכמה, והמעסיק תמיד יתייחס.
 
חברת השמה מקצועית (שאולי באמת יש מחסור בכאלה בשוק...) תדע לקבל משוב על כל מועמד שהיא מעבירה, לעדכן את המועמד שלה גם אם קיבל תשובה שלילית, ולתת לו יחס אמיתי ולא להתייחס אליו כחומר גלם. הבעיה היא, שאנשים עם גישה שלילית כלפי חברת ההשמה לא מתייחסים ברצינות.
 
לפני מספר חודשים התראיינה אצלי מועמדת לתפקיד בכיר במשרד פרסום קטן. מהראיון איתה התרשמתי שהיא מאוד מתאימה לתפקיד. העברתי את קורות חייה והמלצתי למעסיק. לאחר הראיון שלו איתה, הוא גילה שיש לה בעיה רפואית כלשהי שתפגע ביכולותיה המקצועיות, והחליט שעקב כך היא לא מתאימה לתפקיד. כמובן שהוא עדכן אותי. לאחר מחשבה של כמה שעות בעניין, בדקתי את הנושא הרפואי לעומק ביחד עם המועמדת וביחד עם הממליצה של המועמדת. לא ויתרתי. התעקשתי מול המעסיק שידבר גם הוא עם הממליצה וישלח את כתב ידה של המועמדת לגרפולוג. הוא שמע בעצתי, ונוכח לגלות כי בעייתה הרפואית לא תפגע ביכולותיה המקצועיות. היום היא עובדת שם. בזכותי, אני גאה לומר.

וזו היתה דוגמה אחת לכוחה הבלתי מבוטל של חברת ההשמה.

כוחה הבלתי מבוטל של חברת ההשמה